HBO opleidingen worden vaak vormgegeven vanuit een landelijke afspraak over de gewenste minimum inhoud van de opleiding en de competenties die studenten moeten verwerven tijdens de opleiding. Een belangrijk onderdeel hierbij is de zgn. Body of Knowledge die als een soort heilige basis voor een HBO opleiding wordt gezien. Ik krijg steeds meer bedenkingen tegen deze aanpak. Alsof wij als opleiders weten welke kennis een student moet verwerven om voorbereid te zijn op de toekomst. Ik geloof veel meer in een Body of Questions; een lijst met vragen waar we met studenten over in gesprek gaan zodat ze bewust worden van de keuzes waar we voor staan als mensen. We zullen studenten moeten betrekken bij de zoektocht naar nieuwe oplossingen voor vraagstukken simpelweg omdat ons huidige economische paradigma niet meer werkt en ronduit destructief is voor de wereld en voor mensen. Als we het goede voorbeeld willen geven dan zullen we studenten moeten voordoen hoe ze kritische vragen kunnen stellen en niet hoe ze snel het “juiste” antwoord kunnen reproduceren. De ontwikkeling van de betekeniseconomie is gebaat bij bewuste studenten die het systeem kritisch bevragen en vernieuwende, afwijkende, betekenisvolle modellen uitproberen. #consciousbusiness, #onderwijs#HBO

Categorieën: Onderwijs

Aldo van Duivenboden

Aldo helpt professionals en teams te groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden