De kern van mijn werk is dat ik studenten, docenten, , opleidingen en scholen help om een wenselijke en volhoudbare toekomst te verbeelden en ze te bemoedigen om samen de eerste stappen te zetten naar de realisatie van deze gewenste toekomst.

I have a dream zei Dr. Martin Luther King in zijn beroemde speech. Hij was gedreven en moedig. Dat gun ik ieder mens, ieder team en iedere organisatie.

De missie die ik heb:  “ik wil dat jij bloeit in je werk”

Na ruim 25 jaar gewerkt te hebben in managementposities in het bedrijfsleven en 15 jaar als zelfstandig interim manager heb ik er voor gekozen om mijn ervaring in te zetten ten behoeve van de vernieuwing van het onderwijs. Vernieuwen van het onderwijs is van groot belang omdat steeds meer jonge mensen moeite hebben met de vooraf vastgestelde studieroutes en beknellende regels. Het onderwijs vraagt om gehoorzaamheid in een tijd waarin we juist behoefte hebben aan jonge mensen die zichzelf kunnen sturen, die onderzoekend zijn, sociaal besef en zelfkennis hebben, en die zich verbonden voelen met elkaar en met de ecologische werkelijkheid. Mijn droom is dat we jonge mensen opleiden waarmee we samen de betekeniseconomie kunnen co-creëren. Mijn droom is ook dat we alle jonge mensen laten ervaren dat ze van waarde zijn. Ik wens dat het onderwijs alle mensen helpt om de plek te vinden waar ze tot bloei komen en bijdragen aan het leven op aarde.  Dat noem ik “purpose driven learning”

Purpose Driven Learning streeft er naar dat mensen een goed beeld hebben van hun unieke talent en dat ze bewust bijdragen aan doelen die groter zijn dan het eigen belang.  Mensen die “purpose driven” werken en leven komen tot bloei, juist omdat ze betekenis en plezier ontlenen aan de bijdrage die ze leveren aan anderen.

Dat besef is vooral van belang voor docenten en bestuurders in het onderwijs omdat ze een voorbeeldfunctie hebben voor de jonge mensen die nu onderwijs ontvangen. Onderwijs heeft wat mij betreft een leidende rol als aanjager van  de noodzakelijke transitie naar een volhoudbare wereld en de betekeniseconomie.

Waar werk ik?
Ik ben vooral actief als onderwijsvernieuwer in het HBO bij Saxion Hogeschool.  Daarnaast ben ook aangesloten bij MyQuest Academy en doe ik zelfstandig opdrachten bij scholen en universiteiten. 

Foto Aldo van Duivenboden

Mijn werkwijze

Succesvolle scholen en opleidingen zijn de optelsom van individuele docenten die samenwerken met professionals aan een gezamenlijk doel.  Mijn aanpak begint met het inventariseren van het talent en de droom van de individuele docenten. Gezamenlijk formuleren we het toekomstbeeld waar we naartoe werken en de identiteit en merkbelofte die daarbij hoort. Hands-on, praktisch, zo min mogelijk management.
Op deze manier werken we van binnenuit aan de gemeenschappelijke droom en ontstaat transformationeel leiderschap zodat ruimte ontstaat voor teamleden. Dat inspireert en leidt tot duurzame vernieuwing in plaats van de bekende opgelegde vernieuwingen in onderwijs die top-down worden opgelegd en alleen maar tot ergernis leidt.

Waaraan werk ik:

  1. Persoonlijke ontwikkeling integreren in het curriculum.
  2. Ontwikkeling van onderwijs in nauwe samenwerking met bedrijven en instellingen waarbij het de opzet is dat samen wordt geleerd in lerende communities.
  3. Onderwijs dat bijdraagt aan de Sustainable Development Goals en de totstandkoming van de betekeniseconomie.
  4. Docentprofessionalisering op het gebied van coaching, faciliteren van lerende communities, en duurzaamheid.
  5. Gastlessen over betekeniseconomie.
  6. Het verzorgen van maatwerk interventies voor onderwijsteams of managementteams gericht op het versterken van de samenwerking.
  7. Coaching van individuele docenten, bestuurders en leidinggevenden bij het bepalen, balanceren en realiseren van zakelijke en persoonlijke doelen.

Aldo heeft gewerkt voor o.a.:  Saxion Hogeschool, Windesheim Hogeschool, Basisschool De Diamant, MyQuest Academy, Johan Cruijff College,  Cogas Energie, Philips FSM, Twentsche Kabel/ Isolectra, Bosch, Holec Laagspanning, Bosal, MKB-ICT, Tolkenselect, KPN, Mercuri Urval, Radio Zamaneh, Gemeente Amsterdam, Lanxess, Exin International, Tijhof Groep, Pulsar Partners, Lely, DSM Elastomers

Opleidingen:

HTS Bedrijfskunde & Werktuigbouw (IHBO de Maere Enschede, rechtsvoorganger Saxion Hogeschool)
MBA Strategic Management, Katholieke Universiteit Leuven
Advanced Industrial Marketing, IMD Lausanne
Pulsar Academie voor veranderkunde, gebaseerd op de Pulsar Visie
Schoolleiders van Buiten

MyQuest Academy persoonlijk leiderschap coach

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden