Er zijn steeds meer mensen die besluiten om zelfstandig te gaan ondernemen. Na jarenlang te hebben gewerkt voor een baas komen werknemers tot de conclusie dat ze onvoldoende ruimte krijgen van de baas om zich te ontwikkelen en ontstaat het gevoel gevangen te zijn in een keurslijf. “ Ik kan meer dan ik mag, zie andere mogelijkheden, en wil graag dat ik op mijn waarde wordt geschat.”   Zelfstandig worden en werken uit je eigen inspiratie is een totaal andere manier van leven. Je bent niet langer een gevolg, je wordt vanaf nu de oorzaak van je eigen leven.

Uitgekeken op de baas

Een andere, bijkomende reden om te kiezen voor zelfstandigheid is dat steeds meer mensen zijn uitgekeken op de manier waarop werkgevers naar werk kijken.

make-somethingWerkgevers verlangen primair van werknemers dat ze een bijdrage leveren aan het financiële resultaat van de business. Werken gaat in het oude denken over geld verdienen, klimmen op de carrière ladder en het verwerven van aanzien op basis van de hiërarchische positie in het bedrijf.  Een eenzijdige rattenrace waarbij het essentieel is dat de werknemer zich aanpast aan de verwachtingen en het beeld van de werkgever.

Afwijkende ideeën? Dat kost punten “Wat jij wil is niet mogelijk, zo doen we dat hier niet” betekent vaak een minpunt op de carrièrestaat.  De kans is groot dat deze vernieuwer besluit om zijn afwijkende idee elders te gaan realiseren of als zelfstandige.

Werken vanuit je eigen inspiratie en talent voelt heel anders en geeft ruimte.

Het nieuwe ondernemen

De afgelopen jaren is er een grote groep “nieuwe ondernemers” ontstaan die werk en leven heel anders zien dan traditionele werkgevers. Geleidelijk krijgen ze een grote impact op de maatschappij. Veel vernieuwingen worden geïnitieerd door  gedreven individuen met idealen die zich niet laten stoppen door tegenslag of vermeende onmogelijkheden. Tegenslag  en weerstand is het ongemak dat nodig is om tot vernieuwing te komen en dat weten nieuwe ondernemers.

Nieuwe ondernemers hebben een missie

Nieuwe ondernemers zijn sterk gedreven om een bijdrage te leveren aan een betere wereld en willen actief werken aan hun eigen ontwikkeling. De onderneming is veel meer dan een alternatief verdienmodel of een vervanging van de baas.  Ze zijn de motor van de veranderende wereld. Rolmodellen zijn mensen en organisaties zoals Tesla (Elon Musk), Google (Larry Page), Facebook( Mark Zuckerberg), Martin Luther King, Starbucks (Howard Schultz), Harry Potter (J.R. Rowlings).

Deze mensen en organisaties maakten het verschil omdat ze werden gedreven door de waarde die ze wilden creëren voor afnemers. De innerlijke drive was sterk genoeg om de aanvankelijke weerstand van het establishment tegen de verandering te weerstaan. De overeenkomst is dat de missie van het individu leidend is. (IK)

De manier waarop de missie gerealiseerd en verspreid moest worden (WIJ) en de uiteindelijke vorm of financiële model (HET) zijn (nog) niet bekend.

OnderGEVEN in plaats van onderNEMEN

De bijdrage of waarde voor afnemers staat centraal. Wat is uw bijdrage aan een betere wereld? Waar gelooft u zo heilig in dat u uw comfort-zone wil verlaten? Wat gunt u uw afnemers?

Natuurlijk moet ook een nieuwe ondernemer geld verdienen om zijn missie te volbrengen. Voldoende geld is een voorwaarde maar het is geen drijfveer. Waar een wil is, is een weg zei mijn oma. Als je idee klopt dan komt het goed met het geld.

Blij worden de nieuwe ondernemers als ze daadwerkelijk een positieve impact hebben op het leven van afnemers. Geven in plaats van nemen. Onder-geven in plaats van onder-nemen. Als er onverwacht toch veel geld komt dan wordt dat geïnvesteerd in het vergroten van de positieve impact.

10 kenmerken van nieuwe-ondernemers:

1.  Hebben een concreet beeld over de bijdrage die ze willen leveren aan de wereld
2.  Doen niet zoals het hoort maar doen wat nodig is om hun droom te realiseren
3.  Weten dat geld verdienen een gevolg is, geen doel.
4.  Kennen hun kracht en beperking en zijn trots op hun afwijking
5.  Vinden status onbelangrijk
6.  Laten zich leiden door hun Inspiratie en ingevingen, niet door projectplannen.
7.  Stellen de afnemer centraal in alles wat ze doen;
8.  Weten dat groei alleen mogelijk is buiten de comfort-zone
9 .  Zien werk als de perfecte leerschool en vinden dat leuk
10. inspireren anderen en delen hun visie en kennis

Herkent u dit? Heeft u een plan of een ideaal? Zoekt u steun in de rug om uw droom te realiseren? Bel of mail!

Aldo helpt professionals met groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

Geef een reactie