Terug naar de menselijke maat
Grote organisaties en managers streven naar stabiliteit en voorspelbaarheid en hebben zo veel mogelijk processen vastgelegd in protocollen en procedures. Het gevolg is dat er weinig ruimte is voor vernieuwing, creatief ondernemerschap en mensgericht handelen. De protocollen en procedures zijn maatgevend geworden. Medewerkers haken af omdat ze hun talent onvoldoende kunnen ontplooien en zich ondergewaardeerd voelen. De mogelijkheden om “het verschil te maken”  zijn beperkt tot de kleine ruimte die de procedures en regels toelaten. Het gevolg is dat veel medewerkers werken om de hypotheek te kunnen betalen en vrijwel geen binding hebben met de doelen van de organisatie die het salaris betaalt. Medewerkers haken af, verzuren, worden ziek of krijgen een burnout met alle gevolgen van dien voor zowel de medewerker als de werkgever.
Dit model dat is gericht op stabiliteit en korte termijn efficiency lijkt niet langer te werken en er ontstaan allerlei nieuwe vormen van organiseren en werken.

Projecten in plaats van starre structuren
Nieuwe organisaties geven medewerkers de ruimte om te experimenteren en te leren.  Ruziënde eilandjes en verkokering worden vermeden door zoveel mogelijk in tijdelijke projectvormen te werken en ondernemerschap centraal te stellen.  Er is geen plaats meer voor top-down spreadsheet management en controle mechanismen. Nieuwe medewerkers willen de verantwoordelijkheid om de gewenste verandering zelf vorm te geven in plaats van doen wat de baas opdraagt. Nieuwe medewerkers en managers zijn gewone mensen die zelf verantwoordelijkheid nemen voor onderzoek en uitvoering. Omdat de afnemer centraal staat (en niet de regels) worden klanten op een duurzame manier verbonden en worden de grenzen tussen bedrijfsonderdelen en de buitenwereld bewegelijk en natuurlijk.

http://www.youtube.com/watch?v=Ly3Ew3wQ4PA

 

Dialoog met belanghebbenden
Organisaties die op deze manier een echte dialoog met belanghebbenden (klanten, burgers, werknemers, aandeelhouders, buurtbewoners etc.) weten te bewerkstelligen en er in slagen om tot co-creatie en waarde vergroting te komen gaan het verschil maken. Geleidelijk zullen ze de bekende verstarde machtsblokken uit het industriële tijdperk dwingen tot verandering.

Het Nieuwe Samen Werken
Grote organisaties weten er nog steeds geen raad mee (omdat er geen procedure voor is) en doen in de praktijk weinig met nieuwe vormen van werken.  De vernieuwing komt uit een andere hoek, de grote groep  ongebonden professionals. Een mooi voorbeeld is het initiatief van Martijn Aslander cs die onlangs het project 7 days of inspiration organiseerde. (www.7di.nl)   Honderden zelfstandige professionals hebben elkaar gevonden in de missie om Nederland in een week een beetje mooier te maken. Zonder geld en zonder corporate structuur hebben deze mensen enthousiast, creatief en efficiënt samengewerkt en werden honderden maatschappelijke doelen gerealiseerd.. Wij noemen dat Het Nieuwe Samen Werken.

Het Nieuwe Samen Werken realiseert vooruitgang, doorbreekt taboes en  barrières, verbindt kokers, maakt ongelooflijk veel energie los en zorgt voor doorbraken op allerlei terrein. En…het kost nauwelijks geld. Het enige dat nodig is, is de moed en drive om iets anders te willen en te durven proberen.


Aldo van Duivenboden

Aldo helpt professionals en teams te groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

3 reacties

Eline Roelfsema · 22/03/2011 op 11:55

Hallo Aldo,

Leuk artikel om te lezen. Bij e-office werken wij ook vanuit de kracht van mensen. Je vertelt in je artikel over het teruggaan naar de menselijke maat, en processen en protocollen niet langer de boventoon te laten voeren. Deze nieuwe manier van werken noemen wij yellow&blue, waarbij het uitgangspunt is om maximaal gebruik te maken van de potentie van alle medewerkers (oftewel het corporate brain). Hoe organiseer je dan zo’n sociaal netwerk?
Volgens het principe van yellow&blue kent de organisatie twee krachtige elementen: het proces (blue) en de mens (yellow). Ieder element verdient zijn eigen omgeving om maximaal tot zijn recht te komen. Je hebt processen nodig om als organisatie voorspelbaar en repeteerbaar te zijn om zo de kwaliteit van het proces te waarborgen.
Mensen hebben ruimte nodig om zich te ontwikkelen in hun passie en vakgebied. Met deze ruimte zijn ze in staat creatief te zijn, met nieuwe ideeën te komen zodat ze snel op veranderingen in de markt kunnen inspelen. Dat kunnen processen niet. In de ideale situatie maakt de organisatie met een goede balans tussen yellow&blue optimaal gebruik van het corporate brain (kennis van mensen).
Dit is de visie waarop onze organisatie is gebouwd. Mocht je het interessant vinden, praat dan eens met Roland Hameeteman (oprichter van e-office).

Groet,
Eline Roelfsema

marlou bullens · 27/03/2011 op 14:52

Hallo Aldo,
je omschrijft het precies zoals ik #7di ervaren heb; als het nieuwe samenwerken.
Vrolijke groet van Marlou

Samenwerken, Het Nieuwe Samen Werken, 7di, | Pulsar Consulting | Live the Journey · 20/03/2011 op 21:24

[…] Samenwerken, Het Nieuwe Samen Werken, 7di, | Pulsar Consulting. […]

Laat een reactie achter

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden