De kreet “Gewoon omdat het kan” is een modekreet die me steeds weer stoort. Het is een soort mantra dat vooral wordt gebruikt om aan te geven dat onbegrensd meer de norm is en het ideaal is van consumenten. Hoe argeloos en onbewust kan je zijn? Wie wil zijn kinderen “gewoon omdat het kan” geen 2 uur per dag maar 7 uur per dag op hun telefoon zien? Hard auto rijden, gewoon omdat het kan, verre reizen tegen bodemtarief, veel vlees voor weinig. Alles kan tegenwoordig. Alles heeft een prijs en we verzuimen dat te vertellen. Gewoon omdat we argeloos willen zijn en onze kop in het zand steken? Elke keuze voor MEER betekent dat er ergens een prijs wordt betaald, soms in geld, maar vaak ook ten koste van sociale en andere waarden. Een mens dat grenzeloos op een scherm kijkt, gewoon omdat het kan, is volgens mij een vorm van sociale verarming waar we mensen niet mee helpen. Beste producenten, vanaf nu graag serieus nadenken over uw footprint, niet alleen in termen van grondstoffen maar ook in termen van sociale verarming en nutteloze overconsumptie. Ik wacht op de eerste telefoonmaatschappij die “ bevordering van verantwoordelijke en empathische communicatie” tot haar missie maakt en afstapt van “veel en ledig”. Gewoon omdat meer meer meer niet meer kan.

Categorieën: missieNieuws

Aldo van Duivenboden

Aldo helpt professionals en teams te groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden