Vlaaiend enthousiast ondernemen

Categories Leiderschap

Vorige week bezocht ik mijn studievriend en dienstmaat Robert van de Leur die als opvolger van zijn vader het familiebedrijf heeft uitgebouwd.

Het bedrijf, van de Leur in Bolsward, is een van de grootste producenten van o.a. vlaaien in Nederland. De door Robert ingevoerde slogan voor het bedrijf en de medewerkers is “vlaaiend enthousiast”. De slogan is niet zomaar een slogan, het is een kernwaarde die Robert persoonlijk typeert en die hij dagelijks praktisch zichtbaar maakt in zijn optreden. Hij is bevlogen van zijn vak. Zo kende ik hem al tijdens onze militaire diensttijd en dat is na ruim 25 jaar precies hetzelfde.

Aandacht

Bij binnenkomst in het bedrijf word ik warm en vriendelijk ontvangen door een meneer die mijn jas aanneemt en me een kop koffie aanbiedt. Hij is merkbaar enthousiast en heeft tijd voor mij. Het is overduidelijk dat ik word verwacht. Bij de koffie krijg ik een mooi doosje met 2 petit fourtjes en een op naam gesteld kaartje met de tekst “Geachte heer van Duivenboden, van harte welkom bij van de Leur!”

Groeivlaai

Het bedrijf weet ondanks de moeilijke afzetmarkt voor bakproducten in Nederland nog steeds te groeien en heeft vorig jaar geïnvesteerd in een nieuwe productielijn en het pand is flink uitgebreid. De moeilijke afzetmarkt in Nederland wordt ruimschoots gecompenseerd met export naar o.a. China. Robert en zijn medewerkers zijn vlaaiend enthousiaste vakmensen dus die gaan niet zitten kniezen dat de markt moeilijk is. Het gedreven vakmanschap dat in het bedrijf duidelijk voelbaar is heeft zich vertaald in zakelijke initiatieven die niet allemaal zijn gelukt maar die onder de streep wel leiden tot groei. Enthousiasme en aandacht als kernwaarden. Het is voelbaar.

Feestneus?

Naast produceren en verkopen adviseert Van de Leur zijn klanten hoe ze hun verkoopresultaten kunnen vergroten. Ons advies luidt als volgt vertelt Robert: “Zet het komende weekend met al je personeel een feestneus op in de winkel, je weet wel, zo’n rood ding. Kondig aan dat je een feest weekend hebt en je zult zien dat je omzet met minimaal 300% toeneemt”. De cijfers bewijzen dat het echt zo werkt.

2 soorten ondernemers

Er zijn 2 soorten ondernemers heeft Robert ervaren. Ondernemers die de feestneus opzetten en ondernemers die dat niet doen omdat het zo gek staat. Klanten moeten lachen om die feestneuzen, voelen dat het inderdaad een feestje is en kopen een feestelijke vlaai. Als je feest verkoopt dan moet je feest zijn!

Niet DOEN maar ZIJN

Robert doet niet enthousiast maar hij IS het. Hij is enthousiast, heeft aandacht voor mensen en is de personificatie van de kernwaarden van het bedrijf. Dat straalt af op de medewerkers. Het gesprek was voor mij een feestje. Ik begrijp waarom klanten feestelijke producten kopen bij van de Leur!

Aldo helpt professionals met groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

Geef een reactie