Ik kom zelden een starter tegen die geen enkel probleem heeft met zijn verkoop of marketing. De vraag die altijd op tafel komt is: hoe kom ik aan meer of betere klanten? De meeste starters, en dat zijn er nogal wat tegenwoordig, zijn uitstekende vakmensen met een mooie staat van dienst. Als ze de klus eenmaal hebben dan laten ze zien dat ze hun vak verstaan en maken er een succes van. Maar hoe kom je aan een klus?  Zeker in de huidige markt waar het aanbod aan zelfstandigen, intermediairs en interimmers overweldigend is valt dat niet mee.  Ik maak onderscheid tussen Zelfstandige Professionals en Ondernemers. De meeste zelfstandige professionals werken aktief aan een goed netwerk en doen aan marketing. Zichtbaarheid en profilering is belangrijk, anders wordt je niet gevonden of aanbevolen.  Het netwerk weet waar de betr. professional goed ingezet kan worden en via het netwerk komen ze aan de volgende klus. Ondernemers zijn anders. Ondernemers zijn aktief op zoek naar een bijzondere positionering, vernieuwing en mogelijkheden om te groeien. Een klus via het netwerk is prima maar ze willen meer.

Ondernemers voegen waarde toe voor klanten

Een ondernemer kent z’n kracht en is altijd bezig met de vraag: hoe kan ik voor mijn klanten nog meer waarde toevoegen. Waar de Professional volstaat met de uitleg wat hij als geen ander kan, is de ondernemer druk met het zoeken naar nieuwe oplossingen voor bestaande vraagstukken.
Een ondernemer zal daarom niet uitleggen wat hij goed kan maar hij zal vertellen wat hij oplevert voor zijn klant. Een belangrijk onderscheid waar starters en zelfstandige professionals profijt van zullen hebben.
Een ander subtiel maar steeds belangrijker aspect van verkopen en ondernemerschap, zeker voor zelfstandige professionals  is de mate van echtheid van het aanbod. Zelfstandige Professionals met een missie doen het gewoon beter! Die zijn niet alleen maar bezig om hun brood te verdienen maar hebben een voelbare passie voor het werk dat komen doen.  Ze zijn gedreven en dat werkt aanstekelijk voor de omgeving. Dit soort professionals verkopen niet alleen hun kunde maar ze verkopen ook passie en energie. Ze durven te laten zien waar ze voor staan. Het werk is een middel om een bijdrage te leveren aan een groter belang dan alleen maar het verdienen van een boterham.  Wat is uw missie waar u een bijdrag aan wil leveren? Verkoopt u slechts uw vaardigheid of verkoopt u als meerwaarde uw eigen passie?

Voorbeeld

Een voorbeeld is de illustrator die ik vorige week sprak. Deze ondernemer kwam binnen met de vraag: hoe kan ik meer illustraties verkopen? Ze zat vast aan het idee dat ze uitgeverijen moest benaderen om boeken te illustreren. Na een gesprek van 1,5 uur was het duidelijk dat deze vrouw een missie heeft om ingewikkelde boodschappen van volwassenen te “vertalen” in plaatjes voor kinderen. Op het moment dat ze de missie gaat uitdragen gaat er een nieuwe wereld aan mogelijkheden open.  De ideeen stroomden er uit.  Ziekenhuizen, tandartsen, scholen etc. hebben er behoefte aan om bijvoorbeeld een operatie, ingreep of de schoolregels uit te leggen aan kinderen. Vaak wordt er van ouders verwacht dat ze de vaak saaie voorlichtingsboekjes vertalen voor kinderen. Met dzeze ideeen is een concrete business propositie ontstaan die het belang van de afnemers, de kinderen en ouders, centraal stelt. Verkoop en Marketing is een stuk eenvoudiger geworden omdat ze kan vertellen over haar passie en betrokken is bij de doelgroep.

Wat is uw missie? Of verkoopt u uw vaardigheid?

Bel voor een afspraak voor een gesprek en ik garandeer dat ook uw verkoop en marketing succesvol wordt omdat u gaat werken in het verlengde van uw eigen missie!

Aldo helpt professionals met groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

Geef een reactie