Sociale media zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram zijn hip en groeien explosief. Je hoort er niet meer bij als je niet lustig meetwittert of aktief bent in discussiegroepen op het web.  Juist in deze tijd wordt persoonlijk klantcontact nog belangrijker dan het nu al is.  Het is eenvoudiger dan ooit om een geschikte leverancier te vinden en we doen het niet meer met koude informatie uit de gouden gids. De sociale media, die steeds verder gekoppeld worden, hebben het mogelijk gemaakt om alles te weten te komen over een leverancier of een klant.

 

social-capitalNiet alleen harde informatie over het aanbod maar ook steeds meer gebruikersinformatie en reputatie informatie is eenvoudig te vinden.  Steeds vaker worden contacten gelegd via het zeer toegankelijke sociale netwerk. Ik vraag mijn vertrouwde contacten gewoon wie mij het beste kan helpen en er komt altijd een antwoord. Zo zal het steeds vaker gaan. Ik  luister naar de mensen die ik ken uit mijn netwerk. Vroeger had je contacten en moest je cold canvassing toepassen als methode om nieuwe contacten te leggen. Nu zijn er de sociale netwerken en profielen op het web die mij altijd in staat stellen om op z’n minst een lauw contact aan te spreken.  Ik zit altijd aan tafel bij mensen die ik al “ken” uit de sociale netwerken. Dat spaart veel tijd omdat de voorselectie al heeft plaatsgevonden. Het echte werk gebeurt vervolgens  tijdens het persoonlijke offline contact. Dat zal gelukkig nooit veranderen.
Je “sociale kapitaal” dat bestaat uit de optelsom van je contacten, je reputatie, je vindbaarheid en je verhaal is je belangrijkste marketing en verkoop instrument.

Hier volgt een stappenplan:

1. Wees vindbaar
De eerste stap is dat je vindbaar moet zijn voor klanten en hun vrienden. Als je niet vindbaar bent dan wordt er ook niet doorverwezen.

2. Word actief
Om gevonden te kunnen worden wordt je zelf actief op de sociale media en bouw ja aan je sociale kapitaal. Zorg dat je aanwezig bent op de plekken op het web waar je klanten zitten en leer wat ze willen en ervaren.

3. Participeer en laat jezelf zien
Geef je klanten de kans om je te leren kennen. Consistente en eerlijke informatie vertrekken die nuttig is voor je potentiele klanten is een belangrijke stap naar succes. Help je potentiele klanten ongevraagd en wees niet te selectief. Je bouwt hiermee aan je persoonlijk merk.

4. Onderhoud je contacten
en let er op wie er iets nodig heeft. Schroom niet om deze opgewarmde contacten persoonlijk te benaderen en investeer tijd in deze groep. Al deze contacten zijn je doorverwijzers die je gaan helpen als dat een keer aan de orde is. Houd goed in de gaten dat je niet meer vraagt dan je geeft. En geen mooie praatjes, het sociale netwerk is onverbiddelijk.

5. Wees creatief.
Mensen zijn dol op het vertellen van verhalen. Bouw je eigen verhaal en je merkt vanzelf wie dat aanspreekt.

6. Bied waarde
Onderneem, neem aktie, organiseer een bijeenkomst, biedt een dienst aan tegen een aantrekkelijk tarief en leer mensen persoonlijk kennen. Deze groep bestaat uit  je potentiele kopers!


Aldo van Duivenboden

Aldo helpt professionals en teams te groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

0 reacties

Laat een reactie achter

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden