Deze week verscheen er in Scienceguide een artikel dat gaat over de afschaffing van het BSA en de wens van de VVD om dat “af te ruilen” voor selectie aan de poort van het hoger onderwijs.

Een typisch voorbeeld van het Haagse denken over het hoger onderwijs. Het hoger onderwijs is gereduceerd tot een budgetdiscussie en het hoogste doel is om de efficiency van het systeem te vergroten. Voor wie doen we dat onderwijs eigenlijk? Het hoger onderwijs heeft toch als taak om jongen mensen voor te bereiden op hun toekomst en niet om de goede en slechte studenten van elkaar te scheiden?  Het BSA is een afkeurmechanisme. Als je niet voldoende punten scoort word je afgewezen, moet je je studie verlaten en mag je het zelfs niet opnieuw proberen op dezelfde school. Stel je voor dat je niet voldoende punten haalt voor je eerste rijexamen, mag je dan nooit meer autorijden? Stel je voor dat je als kind leert lopen en een paar keer valt, mag je dan nooit meer lopen of later geen lid worden van de wandelvereniging?

En dan de ruil die de VVD voorstelt. Als er geen BSA meer is dan gaan we een afkeursysteem voor de poort inrichten. Onvoldoende punten? Dan ben je niet welkom in het hoger onderwijs. Fail. Het gaat het zelfvertrouwen van de afgekeurde jonge mensen geen goed doen net zoals een BSA. Ik voorzie dat de psychologen het nog drukker krijgen met steeds jongere mensen die zich afgekeurd voelen en de druk niet aankunnen.

Dit is niet in het belang van jonge mensen en dit is niet in het belang van de maatschappij waar alle jongen mensen uiteindelijk toch in terechtkomen.
Afkeursystemen worden bedacht door bestuurders die het industriële, op massaproductie ingerichte onderwijssysteem in stand willen houden. Denk even aan uw eigen kinderen. U wil toch dat het potentieel van al uw kinderen wordt ontwikkeld zodat ze een betekenisvolle plek vinden in de maatschappij? U wil toch ook dat uw kinderen worden geholpen als ze het moeilijk hebben, dat ze oneindig mogen herkansen en altijd positief worden benaderd als groeidiamant?

Inclusief onderwijs vraagt om een positieve benadering waarin iedere student per definitie is geslaagd. Het is de taak van het onderwijs om samen met de studenten uit te zoeken waar hun talent het beste tot zijn recht komt. Net zoals u uw eigen kinderen benadert. 
Kijken naar mogelijkheden in plaats van afkeuren. 

Wanneer gaan we daar eens serieus over nadenken?

Categorieën: Uncategorized

Aldo van Duivenboden

Aldo helpt professionals en teams te groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden