Marketing, niet alleen aan marketeers overlaten!

Categories Inspiratie

Marketing is te belangrijk om het aan marketing mensen over te laten.
Welke associatie heeft u als u het woord marketing hoort? Marketing heeft bij veel mensen een negatieve associatie. Marketing wordt vaak geassocieerd met dure afdelingen, dure mediacampagnes waar klanten niet beter van worden. Dat is jammer, het gaat voorbij aan wat marketing in essentie is.

Marketing = Dienstbaarheid
Marketing is naast een echt vak vooral ook een levensinstelling.  Een manier van denken die bij alle medewerkers en vooral ook de directie op de agenda staat. De afnemer staat centraal in het denken. Waarvoor zijn wij als organisatie op deze aarde? Welke waarde vertegenwoordigen wij voor onze afnemers?  Hoe kunnen wij het leven van onze afnemers leuker, eenvoudiger of goedkoper maken?  Om deze vragen te kunnen beantwoorden is verbinding met de afnemers essentieel. Het gaat dus vooral over het verplaatsen van de aandacht naar de afnemer. Marketing gaat over goed luisteren en vragen stellen aan de afnemer.
Marketing heeft daarmee  een dienstbaar karakter. Het is even niet zo belangrijk wat wij kunnen, het is belangrijk wat onze afnemer er aan heeft en hoe wij hem kunnen helpen.

Marketing = Zelfbewustzijn

Naast deze dienstbare kant van Marketing is er de kant van de zelfbewuste keuze. Welke klanten horen bij ons en wanneer verkopen we nee?  Wat is het talent van de organisatie? Helderheid over de missie van de organisatie is belangrijk. Trouw blijven aan deze missie is minstens zo belangrijk.  Zelfbewuste mensen en organisaties weten wat ze kunnen en weten ook wat ze beter aan anderen over kunnen laten. Ook hier gaat het over verbinding.  Doe wat bij je past als mens, doe wat bij je organisatie past en laat je niet verleiden tot consessies “omdat het zo hoort”.

Marketing = Onderscheidend zijn
In deze tijd is er dankzij de nieuwe media een overvloed aan aanbod. Helder positioneren en onderscheidend zijn is belangrijker dan ooit. Meer dan ooit gaat het over de durf  om eigen-wijs en anders te zijn. Wat is uw paarse koe waarmee u opvalt in de wei en mensen doet omkijken?
De nieuwe media brengen ongekende mogelijkheden om de traditionele manier van werken in uw sector te doorbreken en te veranderen. Nieuwe samenwerkingen, nieuwe manieren om uw klanten te binden, nieuwe criteria waar klanten u op beoordelen bieden u kansen om het anders te doen dan uw concurrenten.  Heeft u het lef?

Marketing = Creativiteit en Inspiratie
Samen met en voor uw klanten een nieuwe propositie bedenken is leuk en spannend werk. Durft u buiten de bekende paden te kijken en besteedt u daar serieus aandacht aan?

Aldo helpt professionals met groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

Geef een reactie