Stelling: Laag engagement van werknemers is de grootste verliespost van organisaties.

Toch staat het thema niet vaak op de agenda van directies. Dat gaat de komende tijd veranderen.
Engagement komt als thema op de agenda  omdat gedemotiveerde, onproductieve  medewerkers  grote invloed  hebben op de financien en de sfeer van organisaties.  Er is al jaren een trend in HR land om te praten over  “binden en Boeien” (vooral gericht op het aantrekken en behouden van talent) en wordt er vanuit verzuimpreventie van alles gedaan om het ziekte verzuim te reduceren. Ook is er is een groeiende aandacht voor “nieuw leiderschap” en komen positieve benaderingen zoals Appreciative Inquiry  meer in de belangstelling.  Het onderliggende thema is het  vergroten van engagement van werknemers in organisaties.
Onderzoek van Gallup in de  USA  berekent dat het lage  engagement van werknemers ca. 450 miljard $ per jaar kost.  In Nederland is in 2014 door het CBS vastgesteld dat ca. 14% van de medewerkers burnout verschijnselen heeft. De risico’s zijn het grootste in het onderwijs. Veel werknemers zijn niet happy, voelen zich ondergewaardeerd en presteren onder de maat of worden zelfs ziek. De kosten zijn enorm. Ook Willis Towers Watson (Voorheen Towers Perrin)  concludeert uit een wereldwijd onderzoek onder 90.000 werknemers dat het erg slecht is gesteld met het engagement van werknemers.
Wat betekent dit nu voor managers en wat kunnen we doen?
In dit artikel in de HBR is het motiveren van medewerkers terug te voeren op 3 factoren:

  • Inspiration
  • Kindness
  • Kindness

Uit alle publicaties blijkt dat het flink geld oplevert als je een positieve ondersteunende relatie hebt met medewerkers in plaats van een afkeurende en bestraffende benadering.
Misschien een aardig agendapuntje tijdens de volgende MT bijeenkomst?


Aldo van Duivenboden

Aldo helpt professionals en teams te groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

0 reacties

Laat een reactie achter

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden