Engagement als strategie loont

Categories Engagement

Bedrijven investeren vaak nog veel te weinig in hun mensen en verliezen daardoor ongemerkt rendement.

Investeren in mensen vertaalt zich in lager ziekteverzuim, verminderde werkstress, grotere vitaliteit, hogere productiviteit, flexibelere inzetbaarheid en een groot zelfvertrouwen met positief zelfbeeld.

Verborgen kosten

Het gebrek aan investeren heeft een reden. De terugverdientijd van dit soort investeringen is in de ogen van managers lang en de opbrengsten lang niet altijd aanwijsbaar of zeker.
Want misschien verlaat het aanwezige talent na enkele jaren toch de organisatie.
Belangrijker is dat de kosten van niet-geëngageerde medewerkers onzichtbaar blijven.
Zoals klanten die weglopen naar de concurrent zonder iets te zeggen. Of klanten die boos en gefrustreerd zijn en komen klagen.
Medewerkers die structureel onder de maat presteren en in de organisatie worden ‘rondgepompd’. Ook een ongezonde, ziekmakende, werksfeer waar veel over elkaar wordt geroddeld of over het management wordt geklaagd valt moeilijk in kosten uit te drukken.
Om over sluimerende en open conflicten tussen het management, de medewerkers, OR, vakbonden enz. niet te spreken.
Deze verborgen kosten zijn gigantisch en staan in geen verhouding tot de noodzakelijk gewenste investeringen in aandacht, zorg, scholing en persoonlijke ontwikkeling waar medewerkers recht op hebben.

In de afgelopen jaren hebben verschillende onderzoeksinstellingen, universiteiten en HRM-adviesbureaus in de Verenigde Staten en Europa veel onderzoek gedaan naar de effecten van engagementstrategieen. Deze tonen de positief effecten ervan aan, zoals blijkt uit een aantal voorbeelden:

Het ministerie van Economische Zaken van Groot-Brittanie brengt eind 2008 het rapport ‘Engaging for success: enhancing performance through employee engagement’ uit. Het krijgt veel aandacht en de Financial Times wijdt er zelfs een special aan in 2009. Het ‘McLeod’-rapport bestempelt engagement als dé strategische factor om de concurrentiepositie en prestaties van het Britse bedrijfsleven te verbeteren. Het rapport haalt de uitkomsten een aantal onderzoeken aan:

Een studie van Towers Watson toont een verschil van 3-5% in ROI aan tussen hoog- en laag geengageerde organisaties;
in Groot-Brittanie is één op de tien werknemer sterk geëngageerd met het werk en de organisatie en is één op de vijf medewerkers niet-geëngageerd;

geëngageerde medewerkers:

zijn gemiddeld 2,7 dagen per jaar ziek, voor niet-geëngageerde medewerkers bedraagt het gemiddelde 6,2;

verlaten de organisatie minder snel dan niet-geëngageerde medewerkers (87% kleinere kans);
promoten hun organisatie vaker (67% tegen 3% door niet-geëngageerde medewerkers)

Een recent onderzoek van Gallup naar de relatie tussen engagement en bedrijfsprestaties geeft interessante uitkomsten:

  • Business units met hoog-geëngageerde medewerkers presteren gemiddeld 94% beter t.o.v. andere business units binnen de organisatie en zelfs 145% beter over alle onderzochte organisaties heen;

Deze prestaties vertalen zich naar de volgende verschillen met laag-geëngageerde organisaties:

  • 12% in klantenloyaliteit;
  • 16% in winstgevendheid;
  • 18% in productiviteit;
  • 25-49% in doorstroom van medewerkers;
  • 49% in veiligheidsincidenten;
  • 37% in ziekteverzuim;
  • 41% in incidenten met patiënten;
  • 60% in kwaliteitsdefecten.

De Global Workforce Study 2010 van Towers Watson in Nederland laat het volgende zien:

  • 13% procent van de Nederlandse werknemers is hooggeëngageerd;
  • 39% procent is niet-geëngageerd;

De twee belangrijkste factoren die engagement bevorderen zijn leiderschap en corporate image;

De top-3 verbeterpunten in het leiderschap zijn vertrouwen, zichtbaarheid en aandacht tonen voor medewerkers;

En corporate image gaat in belangrijke mate over corporate social responsibility-aspecten.

Aldo helpt professionals met groeien en het potentieel dat ze bezitten te gebruiken om de wereld mooier te maken.

Geef een reactie