Wij dagen mensen en organisaties uit om boven zichzelf uit te stijgen en zin te geven aan wat ze doen als persoon en bedrijf, ten gunste van persoonlijke ontwikkeling, bedrijfsresultaat en betekenis voor de samenleving.

Aldo van Duivenboden

De kern van mijn werk is dat ik studenten, docenten, , opleidingen en scholen help om een wenselijke en volhoudbare toekomst te verbeelden en ze te bemoedigen om samen de eerste stappen te zetten naar de realisatie van deze gewenste toekomst.

aldo@nieuwe-zaken.nl
(06) 46 13 51 25

Paul Edauw

De mens is een betekenis gevend wezen. Ieder mens wil verschil maken, van betekenis zijn. Dat geeft voldoening op een dieper niveau. Daarom zoeken we mogelijkheden om boven onszelf uit te stijgen. In de privé context, in de sociale kring en op het werk. Betekenis is het sleutelwoord.

paul@nieuwe-zaken.nl
(06) 46 13 51 25

I have a dream zei Dr. Martin Luther King in zijn beroemde speech. Hij was gedreven en moedig. Dat gun ik ieder mens, ieder team en iedere organisatie.

De missie die ik heb:  “ik wil dat jij bloeit in je werk”

Na ruim 25 jaar gewerkt te hebben in managementposities in het bedrijfsleven en 15 jaar als zelfstandig interim manager heb ik er voor gekozen om mijn ervaring in te zetten ten behoeve van de vernieuwing van het onderwijs. Vernieuwen van het onderwijs is van groot belang omdat steeds meer jonge mensen moeite hebben met de vooraf vastgestelde studieroutes en beknellende regels. Het onderwijs vraagt om gehoorzaamheid in een tijd waarin we juist behoefte hebben aan jonge mensen die zichzelf kunnen sturen, die onderzoekend zijn, sociaal besef en zelfkennis hebben, en die zich verbonden voelen met elkaar en met de ecologische werkelijkheid. Mijn droom is dat we jonge mensen opleiden waarmee we samen de betekeniseconomie kunnen co-creëren. Mijn droom is ook dat we alle jonge mensen laten ervaren dat ze van waarde zijn. Ik wens dat het onderwijs alle mensen helpt om de plek te vinden waar ze tot bloei komen en bijdragen aan het leven op aarde.  Dat noem ik “purpose driven learning”

Purpose Driven Learning streeft er naar dat mensen een goed beeld hebben van hun unieke talent en dat ze bewust bijdragen aan doelen die groter zijn dan het eigen belang.  Mensen die “purpose driven” werken en leven komen tot bloei, juist omdat ze betekenis en plezier ontlenen aan de bijdrage die ze leveren aan anderen.

Dat besef is vooral van belang voor docenten en bestuurders in het onderwijs omdat ze een voorbeeldfunctie hebben voor de jonge mensen die nu onderwijs ontvangen. Onderwijs heeft wat mij betreft een leidende rol als aanjager van  de noodzakelijke transitie naar een volhoudbare wereld en de betekeniseconomie.

Als dat gevoel van ‘van betekenis zijn’ er is, dan werkt dat als een katalysator. Het zet de mens aan tot innovatie en transformatie. De mens is het hoogste kapitaal in iedere setting.
Betekenis is de kern van intrinsieke gedrevenheid. Weten waarvoor we het doen, van nut zijn voor de ander en de samenleving. Onbewust wil elk mens dit. Wij allemaal bezitten een overvloed aan potentiele krachten en competenties om vorm te geven aan de eigen gewenste toekomst en daarmee automatisch aan die van anderen. Zelf verantwoordelijkheid nemen voor deze toekomst is een grote uitdaging. Het is een weloverwogen keuze. Een leerweg die zich ontvouwt terwijl we aan de slag zijn.

Als we onszelf het eigen maken te zeggen en voelen ‘ik ben belangrijk’, gaat er een wereld voor ons open. De uiting van deze overtuiging is kwetsbaar en krachtig tegelijkertijd. Zonder ‘ik’ is er geen ‘wij’.  In ‘wij’ zit synergie. Het omvat zowel het geven als ontvangen; het brengen en het halen. Ontdek wat dat ene ding is wat jij de ander kan brengen. Wat is jouw talent? Spreek uit wat je werkelijk wilt, vuur jezelf aan met Passie en ga op weg richting voltooiing van je missie op en voor deze planeet.

0 reacties

Laat een reactie achter

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aldo van Duivenboden